Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków dziecka. Wiedza o zdrowiu stanowi znakomitą płaszczyznę integrującą wiece różnorodnych działań edukacyjnych, wspomagających wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka. Upowszechnienie wiedzy o właściwych zachowaniach zdrowotnych jest niewątpliwie istotne, lecz ważniejsze wydaje się promowanie i kształtowanie zdrowego stylu życia, już od najmłodszych lat. Styl ten będzie wyznaczał konkretne zachowania, przyzwyczajenia i nawyki "prozdrowotne" jednostki w okresie dzieciństwa, a następnie w jej dorosłym życiu.
Powyższe argumenty stały się podstawową przesłanką do stworzenia programu własnego z wychowania zdrowotnego "Żyj zdrowo", promującego zdrowy styl życia. Jest on zgodny z podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
Program "Żyj zdrowo" został opracowany przez nauczycieli naszego przedszkola i wdrożony do realizacji w roku szkolnym 2009/2010. Ma on na celu wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotno – higienicznych, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, umiejętność rozróżniania czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na rozwój, jak i rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia.
Cele szczegółowe ujęte w programie to:
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
- kształtowanie umiejętności rozróżniania czynników wpływających pozytywnie na rozwój
- rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia
- wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotno – higienicznych, związanych przede wszystkim z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniem i uprawianiem ruchu na świeżym powietrzu
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała, uświadamianie znaczenia przyjmowania poprawnej pozycji podczas zajęć ruchowych i w ciągu dnia
- rozwijanie podstawowych cech motorycznych: szybkości, siły, mocy, skoczności, zwinności, wytrzymałości, gibkości, rozwijanie cech indywidualnych zgodnych z możliwościami i zainteresowaniami dziecka
- wdrażanie do rożnych form aktywności ruchowej, a szczególnie sportowo – relaksacyjnej
- wyrabianie nawyków bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym
- przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących zabaw w miejscach niebezpiecznych
Treści kształcenia skupione zostały wokół czterech obszarów tematycznych:
- Ja i mój rozwój
- Ja i moja rodzina
- Ja i moje przedszkole
- Ja i moje bezpieczeństwo
Realizacja treści tematycznych zawarta w programie umożliwia rozwój określonych kompetencji u dzieci ułatwiających funkcjonowanie w życiu, dbałość o zdrowie oraz śmiałe uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej.
Poprzez te treści dziecko wzbogaca swoje wiadomości prozdrowotne, dzięki którym rozumie znaczenie podstawowych zabiegów higienicznych w swoim najbliższym otoczeniu, wyrabia u siebie nawyki dbania o zdrowie i czystość, poznaje zasady racjonalnego odżywiania.
Spodziewane efekty realizowanych działań:
- realizacja programu ma pozytywny wpływ na kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych
- dzieci dbają o swój wygład zewnętrzny
- rozumieją potrzebne zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy.
- potrafią z pomocą osoby doroślej sporządzić surówkę owocową i warzywną oraz kanapki
- opiekują się kącikiem przyrodniczym
- pełnią funkcje dyżurnych i dbają o porządek w swoim otoczeniu
- wspólne spotkania w ramach realizacji programu ma pozytywny wpływ na integrację rodziców, dzieci, nauczycieli oraz środowiska lokalnego