Program pracy korekcyjno – kompensacyjnej "Ładnie piszę" jest adresowany do dzieci 5 i 6 -letnich o niskiej sprawności manualnej, obniżonej koordynacji wzrokowo – ruchowej, opóźnionej orientacji przestrzennej, z zaburzeniami rozwojowymi funkcji grafomotorycznych potwierdzonymi prowadzoną wcześniej obserwacją i wstępną diagnozą gotowości szkolnej dziecka. W tym przypadku traktowany jest jako ćwiczenia wspomagające i korygujące i jest realizowany w trakcie indywidualnej pracy z dzieckiem. Nauczyciele nie ograniczają programu tylko do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Elementy programu wykorzystują również w pracy z całą grupą, z dziećmi o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym jako ćwiczenia rozwijające i stymulujące.
Program posiada opinię nauczyciela dyplomowanego, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz Koncepcją pracy przedszkola i zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej wszedł w 2012 roku do Zestawu Programów Wychowania Przedszkolnego Przedszkola Nr 2 w Świdniku.
Program "Ładnie piszę” zawiera ćwiczenia usprawniające manualnie technikami przestrzennymi i płaskimi, oraz obrazki i wzory opracowane przez nauczyciela. Są to: elementy ćwiczeń do ilustracji ruchowej i graficznej wg Metody Dobrego Startu, elementy ćwiczeń graficznych wg Hany Tymichowej (część 1, 2), elementy wzorów i obrazków wg Marianne Frostig, Davida Horne´a.
W czasie ćwiczeń nauczyciel łączy rysunki z krótkimi opowiadaniami, w trakcie, których dziecko powinno kreślić określone linie w makro i mikro przestrzeni. Stopniowo po uzyskaniu przez dziecko płynności i precyzji ruchów należy przejść do trudniejszych zabaw i ćwiczeń graficznych polegających na pogrubieniu konturów, obwodzeniu po śladach, kopiowaniu i zamalowywania rysunków farbami. Jest to nauka przez zabawę, która pozwoli na uzyskanie przez dziecko takiej sprawności manualnej by mogło sobie dobrze radzić w dalszych próbach pisania.
Program zawiera przykładowe scenariusze zajęć z różnymi ćwiczeniami opracowane wg podobnego schematu:
- przedstawianie za pomocą ruchu – treści rymowanki, bajki, opowiadania, wiersza, lub piosenki
- graficzne przedstawienie wzoru do treści w/w utworu (wg Metody Dobrego Startu)
- demonstracja przez nauczyciela wzoru i sposobu wykonania ćwiczenia
- uczenie się polisensoryczne (wielozmysłowo: dotykiem, ruchem, wzrokiem, słuchem)
- odtwarzanie wzoru: w powietrzu, na stole, podłodze, palcem na tackach z kaszą, piaskiem, na papierze, w liniaturze zeszytu, kredą, pędzlem, węglem, ołówkiem, mazakiem
- wykorzystanie techniki przestrzennej lub płaskiej jako uzupełnienie wcześniej realizowanych treści
- ćwiczenia graficzne wg H. Tymichowej
- wzory i obrazki wg M. Frostig, D. Horne´a usprawniające koordynację wzrokowo - ruchową
Dotychczasowa realizacja programu potwierdziła, że dzieci:
- rozwinęły w toku różnorodnych ćwiczeń sprawność manualną
- usprawniły mięśnie palców rąk i ramion
- zdobyły umiejętność prawidłowego posługiwania się narzędziami piszącymi
- utrzymywania w czasie pisania prawidłowej postawy ciała
- wdrożyły się do dokładności, staranności
- wykształciły wrażliwość i poczucie estetyki
- nauczyły się zabawowych form likwidowania napięcia mięśniowego
- poznały różnorodne techniki plastyczne i techniczne, różne materiały i faktury
- poprawiły zdolność koncentracji uwagi, zwiększyły tempo pracy, mają lepszą samoocenę
Z tego tez względu elementy programu są wykorzystywane w pracy z młodszymi dziećmi, u których zaobserwowano trudności w trakcie wykonywania podstawowych czynności takich jak: mycie rąk, ubieranie się, jedzenie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, malowanie, wycinanie, lepienie z plasteliny.