Program "Przedszkole dobrych obyczajów" jest to program wychowawczy. Jest zgodny z podstawa programową i po pozytywnym zaopiniowaniu przez członków rady pedagogicznej oraz Radę Rodziców, program został wpisany do przedszkolnego zestawu programów w roku szkolnym 2010/2011 i funkcjonuje do chwili obecnej.
Program wychowawczy "Przedszkole dobrych obyczajów" przeznaczony jest do realizacji w przedszkolu we wszystkich grupach wiekowych. Za realizację programu odpowiedzialne są wszystkie nauczycielki. Zadania realizowane są wspólnie z rodzicami.
W swoim założeniu program obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną nad całością osobowości dziecka z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, duchowej i fizycznej. Program uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej (dzieci, rodziców oraz pracowników) oraz integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych. Realizacja programu odbywa się podczas zajęć dydaktycznych, zabaw, spotkań, spacerów , wycieczek, uroczystości przedszkolnych.
Program kładzie szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju – zarówno poprzez proponowane treści programowe jak również osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi. Wynika to z założenia, że jednym z podstawowych źródeł uzależnień są deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych. Poprzez wdrażanie programu równolegle wśród rodziców i nauczycieli tworzy się wspólne, jednorodne środowisko wychowawcze.
Cele główne programu:
- kształtowanie świadomości funkcjonowania i umiejętności przestrzegania norm i zasad społecznego współżycia
- wprowadzanie dzieci w świat wartości i postaw pozytywnych w otwartym, twórczym (na miarę dziecka) funkcjonowaniu w grupie i otoczeniu
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i kontrolowania emocji i uczuć
Główne zadania programu skupiają się wokół następujących bloków tematycznych:
- Bądź kulturalny
- Bądź koleżeński
- Kontroluj swoje zachowanie
- Dbaj o bezpieczeństwo
- Dbaj o swoje zdrowie
Przedszkole w świetle polskiego prawa ma wspierać rodzinę poprzez wypełnianie zadań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych. Traktuje dziecko podmiotowo, czyli akceptuje jego indywidualne potrzeby, odczucia, możliwości, umiejętności, pobudza do aktywności własnej, wyrabia poczucie własnej wartości, odpowiedzialności, rozwija poczucie więzi społecznej i współodpowiedzialności. Charakteryzująca dzieci w tym wieku naturalna aktywność, ciekawość, skłonność do naśladownictwa, wrażliwość emocjonalna, to czynniki, które stwarzają korzystne warunki do osiągnięcia zamierzonych celów oraz pozytywnych efektów działań wychowawczych.
Spodziewane efekty działalności wychowawczej uzyskiwane poprzez realizację programu to:
- dziecko zna normy i zasady obowiązujące w przedszkolu
- dziecko jest zainteresowane otaczającym światem
- dziecko potrafi rozwiązywać sprawy konfliktowe
- dziecko posiada umiejętność rozróżniania dobra od zła
- dziecko wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom
- dziecko jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym
- dziecko jest tolerancyjne
- dziecko podejmuje próby oceny swojego postępowania
- dziecko szanuje swoją i cudzą własność
- dziecko rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania
- dziecko działa na rzecz środowiska naturalnego
Realizacja programu wychowawczego "Przedszkole dobrych obyczajów" jest wspomagana Kodeksem Przedszkolaka opracowanym na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka, który szczegółowo określa prawa i obowiązki dziecka, system wyróżnień i kar uzgadniany z rodzicami oraz normy współżycia w społeczności przedszkolnej.