Wszyscy jesteśmy świadomi, jak ważne w życiu każdego człowieka, a szczególnie małego dziecka jest zaspokojenie podstawowej potrzeby psychicznej – poczucia bezpieczeństwa. Dziecko najbezpieczniej czuje się przy rodzicach. Nadchodzi jednak moment, że trzeba się z nimi na kilka godzin dziennie rozstać. Najczęściej dzieci, zwłaszcza młodsze, przeżywają to bardzo mocno, czują się "pozostawione" i nieszczęśliwe. Dochodzi do tego jeszcze lęk przed nieznanym – nowe miejsce, nieznani ludzie, obce dzieci. Na nowe sytuacje dzieci reagują często: płaczem, wycofaniem, zaburzeniem funkcjonowania, które może prowadzić do lęku a nawet urazu.
Dlatego też ważne jest by moment przekroczenia progu przedszkola przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka. W chwili zapisania dziecka do przedszkola, placówka wspólnie z rodzicami bierze na siebie odpowiedzialność za bezstresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go przedszkolakiem. Żeby proces adaptacyjny dziecka do przedszkola przebiegał sprawnie, musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola. Ich wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska. Stąd realizowanie w naszej placówce programu adaptacyjnego "Mały Przedszkolak", którego głównymi celami jest:
- zmniejszenie u dzieci trudnych napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem
- motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających w integrowaniu się z przedszkolem
- nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel - dziecko, nauczyciel – rodzic
- motywowanie rodziców oraz pracowników przedszkola do zapewnienia optymalnych warunków do łatwej adaptacji
- integracja rodziców z przedszkolem w celu ułatwienia lepszej współpracy
- pedagogizacja rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka, jako warunku prawidłowego rozwoju
- poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola (ich upodobania, potrzeby dzieci)
- zapoznanie rodziców z bazą i z osobami przedszkola, jego organizacją pracy
Aby ułatwić dzieciom i ich rodzicom przystosowanie się do nowej sytuacji w sposób możliwie najmniej bolesny, program adaptacyjny obejmuje między innymi spotkania dla nowych przedszkolaków i ich rodziców. Dzięki takim spotkaniom:
- dzieci i rodzice mają możliwość zapoznania się z nowym otoczeniem, jakim jest przedszkole
- dzieci i rodzice oraz nauczyciel grupy mają możliwość wzajemnego poznania się, nawiązania serdecznego kontaktu
- dzieci i rodzice mają możliwość zapoznania się z organizacją pracy tego przedszkola, formami i metodami pracy
- rodzice i dzieci mogą uczestniczyć w organizowanych zabawach i różnego rodzaju ćwiczeniach służących łatwej adaptacji, integrowaniu się dzieci i dorosłych
- rodzice uzyskują fachową pomoc w przezwyciężaniu trudnego okresu, jakim jest adaptacja ich dziecka do przedszkola
- dyrektor i nauczycielki mają możliwość rozpoznania potrzeb i oczekiwań poprzez bezpośredni kontakt
Program adaptacyjny "Mały Przedszkolak" jest programem własnym opracowanym przez nauczycielki naszego przedszkola. Jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i jest wpisany zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej w skład Zestawu Programów Wychowania Przedszkolnego Przedszkola Nr 2 w Świdniku. Jest realizowany w naszej placówce od 2011 roku.