Tematyka na listopad 2021 r.
Tydzień 1: Dbamy o bezpieczeństwo.
Tydzień 2: Kochamy Cię, Polsko!
Tydzień 3: Deszczem malowane.
Tydzień 4: Nasze emocje.
Realizując powyższą tematykę, będziemy realizować następujące cele:
w zakresie rozwoju fizycznego:
- kształtowanie nawyku wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych – wiązania sznurówek
- kształtowanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiału naturalnego
- kształtowanie samokontroli wykonywanych ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
w zakresie rozwoju emocjonalnego:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji związanych ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego
- rozbudzanie świadomości, że uczucia przyjemne i nieprzyjemne odczuwają wszyscy ludzie
- kształtowanie nawyku szukania wsparcia w sytuacji trudnej
- wdrażanie do panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie, w grze
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości
w zakresie rozwoju społecznego:
- dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania, uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań oraz umiejętności oceny postępowania swojego i innych
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka narodu, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań a także budowanie przywiązania do tradycji, historii i symboli narodowych
- rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju
- dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci, umiejętne reagowanie, adekwatne do możliwości
- budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji w grupie
w zakresie rozwoju poznawczego:
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania oraz doskonalenie techniki czytania
- rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami. Poznanie liter: „d” „D”; „k”, „K”; „u”, „U”;
- uświadomienie związku między sytuacjami a ich konsekwencjami
- utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112
- kształtowanie pojęcia liczby cztery, pięć; poznanie cyfry 4, 5
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych, umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- wzbudzenie rozumienia konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego przez pieszych
- nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach, legendach
- kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości
- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich
- utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia (wykorzystanie symboli, gotowych lub tworzonych samodzielnie, cyfr, wyrazów do globalnego czytania)
- poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
- kształtowanie postaw proekologicznych
- stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów