Edukacja przedszkolna, właściwie zorganizowana i prowadzona przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli, pełni bardzo ważną funkcję w rozwoju dziecka. Nowoczesna edukacja dziecka odwołuje się do konieczności uwzględnienia postulatu przygotowania wychowanka do umiejętnego funkcjonowania w przyszłości, w nieznanych jeszcze dzisiaj warunkach. Należy, zatem wykształcić człowieka, który podchodzi do życia nie wedle kategorii konsumpcji, ale kieruje się wartościami humanistycznymi i ekologicznymi.
Dzieciństwo jest tym okresem w życiu człowieka, w którym kształtują się postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące ochrony środowiska. Utrwalone wówczas postawy i zachowania decydują o jego późniejszym stosunku do otaczającej przyrody.
Dzieci są aktywnymi obserwatorami tego, co się wokół nich dzieje i nie mają jeszcze wykształconych złych przyzwyczajeń. Nabywanie przez dziecko świadomości ekologicznej, odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony i poprawy środowiska człowieka, wymaga systematycznego i celowego działania nauczyciela.
Program przyrodniczo – ekologiczny „Chrońmy Ziemię – nasz dom” ukierunkowuje, uszczegóławia i poszerza podstawę programową wychowania przedszkolnego zawartą w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku. Wskazuje, jak skutecznie uczyć, wspaniale się bawiąc, a przez to osiągać założone w programie cele.
Naczelnym zadaniem podczas realizacji treści zawartych w tym programie jest takie ich opracowanie przez nauczyciela, aby potrzeba poznania wynikała z zainteresowania samego dziecka. Treści programowe zostały podzielone na propozycje działań wykonywanych w kolejnych miesiącach w ciągu roku szkolnego.
Cele główne:
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
- nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
- rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi,
- zapoznanie z podstawowymi zależnościami między środowiskiem i człowiekiem,
- umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.
Cele szczegółowe programu:
- uświadomienie znaczenia i piękna otaczającego nas środowiska naturalnego,
- pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi,
- poszerzenie słownictwa o treści przyrodniczo – ekologiczne,
- zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
- zrozumienie znaczenia powietrza, wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt,
- kształtowanie właściwych nawyków (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów – w celu recyklingu, itp.),
- rozbudzanie chęci dbania o środowisko poprzez zbieranie makulatury, zużytych baterii itp.,
- włączanie w akcje proekologiczne,
- stworzenie możliwości oddziaływania poprzez edukację dzieci na inne osoby (członków rodzin dzieci, innych ludzi),
- uczenie wnioskowania, myślenia, przewidywania skutków działalności człowieka – moim zdaniem podobne cele jeden do wyrzucenia.